Activitat 4: Text 2
TEXT 2: Preparació de gestió docent amb un enfocament crític
Eina 2: https://www.canva.com/magic-write/ (Canva Magic Write)Objectiu d’aprenentatge: Reflexionar sobre les implicacions ètiques i pedagògiques en l'ús d’eines d’intel·ligència artificial en el context educatiu, en concret pel que fa a la creació i difusió de materials visuals (com en l’activitat creada anteriorment).
Activitat: Elaborem una fitxa crítica amb l'app de Canva Magic Write per analitzar l'ús d’imatges generades per IA a l’aula. Després, es fa una posada en comú de tot el personal docent implicat en aquesta activitat per discutir com garantir la seguretat, l’origen i fiabilitat de les imatges.
Procediment (pas per pas):
Vam obrir el Canva Magic Write i li vam demanar que ens generes el següent: ‘’Crea una plantilla en forma de fitxa per a docents d’una escola que permeti analitzar críticament l’ús d’imatges generades per IA a l’aula (pros, contres, millores…)
L’eina ens va generar una taula amb els apartats següents:
Nom de l’eina utilitzada
Beneficis observats
Riscos o dilemes morals
Propostes de millora
Conclusions
Vam completar la fitxa següent utilitzant com a referència l’app DALL-E que vam utilitzar en l’activitat dels animals del bosc.
Finalment vam fer una posada en comú de les nostres respostes. Allà es comenten experiències que havíem viscut amb aquests recursos, propostes de millora, dificultats, etc.
Reflexió: Tot i que apps com el Canva Magic Write pot facilitar molt la creació de documents i reflexions, cal saber que el recurs que ens generarà segurament no s’adaptarà als requisits que nosaltres volem valorar i aquests seran massa estandarditzats. Si volem que el material s’adapti el més possible al que desitgem, li hem de donar unes pautes molt clares i concises de què volem que ens creï la IA. Tot i això, aquesta eina ens pot donar unes pautes per començar a elaborar la nostra fitxa, però cal revisar el material creat i modificar-lo amb conceptes i pautes que ens interessin valorar en el nostre centre educatiu. També és molt important que quan fem servir aquesta eina o indiquem en algun lloc.
REFLEXIÓ PERSONAL:
Duent a terme aquesta activitat, he pogut comprovar com la intel·ligència artificial pot ser una eina molt útil per les mestres, especialment a l'hora de crear històries específiques sobre un tema que es vulgui treballar a classe. Tant ChatGPT com el Canva Magic Write permeten optimitzar el temps de preparació i creació de materials didàctics, com per exemple la creació del conte ‘’La guineu i els sons del bosc’’.
Tot i això, no podem deixar de banda totes les limitacions que se’ns presenten a l’hora de fer ús d’aquestes. Els textos i imatges creades per IA necessiten ser revisades i editades per tal que aquestes s’adaptin al contingut pedagògic que volem oferir als nostres nens i nenes. A més, la IA sol produir materials molt genèrics, com ara la fitxa de valoració que ha creat en el text 2, on mancaven molts aspectes a valorar. Per això, el paper de mestra segueix sent essencial, la tecnologia ha de ser un recurs de suport i no pas un substitut del pensament crític, del coneixement i de la creativitat que té un professional.
Per altra banda, crec que també és essencial reflexionar sobre diversos dilemes ètics. En primer lloc, cal assegurar que aquestes plataformes no posin en perill les dades personals dels infants ni dels docents. En segon lloc, no tots els alumnes o centres tenen el mateix accés a la tecnologia, i això pot generar desigualtats educatives. I finalment, cal evitar que els nens i nens agafin una dependència excessiva d’aquestes eines. És per això que els docents hem de promoure sempre un ús responsable que potenciï el pensament crític i la capacitat d’anàlisi dels nostres alumnes.
En resum, la intel·ligència artificial ha de ser un recurs de suport i no una substitució de la tasca docent que aporta una mirada humana, creativa, sensible i pedagògica.
Comentarios
Publicar un comentario