Activitat 4: Text 1

APLICACIÓ DE LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL EN L’EDUCACIÓ INFANTIL


Nom: Júlia Reixach Griera

Etapa: i5 (educació infantil)

Data: 17 d’octubre de 2025


Introducció: Aquesta tasca té com a objectiu analitzar i experimentar dues eines d’intel·ligència artificial a dins una aula d’I5. S’ha triat el ChatGPT per la creació de recursos a l’aula, i el Canva Magic Write per a la gestió docent i la reflexió pedagògica. 


TEXT 1: Planificació d’una sessió amb l’ajuda de ChatGPT. 


Eina 1: https://chat.openai.com (ChatGPT) i https://openai.com/es-ES/index/dall-e-2/ (Dall-E)


Objectiu de l’aprenentatge: conèixer els animals principals del bosc: quines són les seves característiques, els seus hàbitats i fomentar la curiositat científica. 


Activitat:

  1. Farem una petita pluja d’idees entre tots i totes per saber quins animals coneixem i on viuen. 

  2. Llegirem el conte generat pel ChatGPT sobre una petita guineu que vol descobrir quins són els sons del bosc (aquest recurs s’ha generat per crear una equitat educativa en l'ús de la IA, ja que aquest material el podran fer servir tots els nens i nens de l’aula):


Conte: La Guineu i els sons del Bosc

Vet aquí una vegada, hi havia una guineu petita que vivia al mig del bosc. Es deia Llum, perquè tenia el pelatge d’un color taronja brillant que semblava foc quan li tocava el sol.

Un matí, Llum es va despertar amb un so estrany.
—“Qui deu fer aquest soroll?” —es va preguntar, tota encuriosida.

Primer va trobar un ocell blau que cantava damunt d’una branca.
—“Pi-pi-pí!” —feia l’ocell.
—“Ah, eres tu! Quin cant més bonic!” —va dir la guineu, somrient.

Després va sentir un soroll suau a l’aigua. Es va acostar al rierol i va veure una granota saltant feliç.
—“Croac, croac!” —feia la granota.
Llum va riure i va repetir el so: —“Croac!”

Finalment, va sentir un crac darrere d’un arbre. Era el cérvol gran que caminava a pas lent.
—“Bon dia, petita guineu. El bosc és ple de sons si saps escoltar”, va dir ell.

Aquella nit, abans de dormir, Llum va tancar els ulls i va sentir el vent, els grills i el rierol.
Va pensar:
—“Avui he après que cada so explica una història. I el bosc parla, si l’escoltem amb el cor.”

I des d’aquell dia, la guineu va estimar encara més el seu bosc ple de música natural. 


3. Els infants se separaran per grups. Es repartiran 15 fotografies (creades per Dall-E) d'animals del bosc. Hauran d’identificar el seu nom i el seu so.

4. Un cop tots els grups hagin identificat tots els animals, hauran de col·locar les imatges en un pòster d’un bosc segons si són animals que viuen a terra, als arbres o a l’aigua. 

5. Per últim farem una posada en comú de tots els grups i proposarem idees sobre com podem cuidar el bosc per tal que tots aquests animals visquin feliços. 

Rúbrica d’avaluació:

Criteri

Ponderació

Participació activa i curiositat científica

30%

Comprensió del conte i de les explicacions

25%

Capacitat per identificar i classificar els animals

25%

Ús adequat i responsable de la IA 

20%

Procediment (pas a pas):

  1. Vaig entrar al meu ChatGPT i li vaig demanar que em generes el següent: ‘’generem un conte per a infants de i5 en català sobre els animals del bosc i el seu so. També has d'utilitzar un llenguatge senzill i clar on es respecti la natura’'.

  2. El ChatGPT em va generar una primera versió de la història, però no em va acabar de convèncer, és per això que li vaig dir el següent: ‘’M’agrada el contingut, però vull que la història giri en torn un protagonista perquè en els infants els hi cridi més l’atenció.’’. Després de dir-li això, el ChatGPT em va generar el conte de ‘’La guineu i els sons del bosc’’. 

  3. Un cop tenia la història, vaig repassar les faltes d’otografia i el vocabulari perquè aquest s'adaptés al màxim a infants d’infantil. 

  4. Per tal que el conte anés acompanyat d’alguna il·lustració, amb DALL-E vaig generar tres imatges amb la instrucció següent: ‘’il·lustració infantil d’una guineu de color taronja brillant, un ocell blau cantant damunt d’una branca, una granota saltant per un rierol i un cérvol gran caminant. Les il·lustracions han d’anar per separat i seguir el mateix estil artístic. 

  5. Un cop a l’aula, vaig llegir el conte i vam observar les il·lustracions. A partir d’aquí vam dur a terme l’activitat plantejada anteriorment. 


Reflexió sobre l’experiència: 

El fet d’utilitzar el  ChatGPT em va facilitar la feina a l'hora de crear un conte personalitat i adaptat al nivell d’infants al qual m’adreçava. Demanar a la intel·ligència artificial la creació de narracions pot ser útil en casos concrets, però cal ser conscients que hi ha milers de contes i llibres escrits per autors i autores que escriuen molt millor que qualsevol IA. 

Per això, és important donar valor als llibres i contes en format físic, i no pas als que són generats amb IA. D’altra banda, també és essencial revisar sempre el contingut creat per aquestes plataformes, ja que sovint contenen errors. 

En resum, les eines d’IA poden ser un bon suport pels docents, però mai haurien de substituir la riquesa i qualitat que ens proporciona la literatura humana. 

Comentarios

Entradas populares de este blog

Activitat 2

Activitat 3